Робочі матеріали



ПОЗАКЛАСНИЙ  ЗАХІД - 2017

Хімічна подорож по Періодичній таблиці
(КВК між командами 10 МШ-16 та 2КК-16)
                …О,ХІМІЯ,найкраща із наук!
Ти ворогом і другом можеш бути,
Убити все живе – й допомогти
Красу життя сповна відчути.
Усе залежить від тих рук,
В яких твої досягнення і сила,
Від розуму і мудрості Людини.

Мета: активізувати знання та вміння учнів з хімії; допомогти учням усвідомити          соціальну, практичну й особистісну значимість навчального матеріалу; показати внесок Д.І.Менделєєва в науку; розвивати інтелект, виховувати наукове розуміння Періодичного закону, що він являється науковим підтвердженням матеріальної єдності світу;широкий світогляд, розумову діяльність,        творчу активність, вміння працювати в колективі, силу волі.   
Обладнання:
         Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, портрети вчених, плакати, хімічний посуд, пробірки, розчини кислот та лугів, індикатор-фенолфталеїн.
Ведучий.
Першого березня відзначається 148 річниця з дня відкриття Періодичного закону та створення Періодичної системи хімічних елементів «хімічного букваря», як образно її називають вчені.
В історії людських знань чимало подвигів. Але небагато з них можна спів ставити з тим, що зроблено Д.І.Менделєєвим. Велич його наукового подвигу не тільки не стирається з часом, а й продовжує рости. Ніхто не може сказати, чи буде коли - не будь вичерпано до кінця весь зміст його відкриття -  Періодичного закону.
Історія не знає подібного тріумфу.  Відкрито новий закон природи. Замість непов’язаних між собою речовин перед наукою вибудувалась струнка єдина система, що об’єднала  в одне ціле всі хімічні елементи. На кануні відкриття було відомо 63 хімічних елементів, далеко не всі властивості цих елементів були точно вивчені, навіть  атомні маси деяких елементів були визначені не вірно. Більше 40 років працював Менделєєв над вдосконаленням Періодичного закону. Він передбачив і описав  властивості деяких елементів (скандій, германій).
Тож сьогодні наш конкурс і буде пов'язаний з цим тріумфальним відкриттям.

В ході гри ви продемонструєте свої знання, розуміння періодичного закону і його закономірностям,більше дізнаєтесь про життя і діяльність  Д.І.Менделєєва. А ще ми виявимо найбільш дружну команду, яка набере найбільшу кількість балів і переможе у грі.
Для проведення конкурсу нам необхідно журі. (знайомство з членами журі)

Ведучий.       То ж розпочинаємо.
І конкурс – Візитна карточка -5балів
(конкурс емблем і привітань команд)

ІІ конкурс-  Розминка-5балів
(за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)
1.     Назвіть хімічні елементи, які починаються з літер "а", "к"
2.     Як Д.І.  Менделєєв сформулював періодичний закон?
3.     Яке сучасне формулювання періодичного закону?
4.     Що спільного у будові атомів елементів №12 і №13?
5.     Що спільного у будові атомів елементів №11 і №19?
6.     Який елемент  4 періоду має на зовнішньому енергетичному рівні-5 електронів?
7.     Який елемент  5 періоду має на зовнішньому енергетичному рівні-7 електронів?
8.     Найменша, хімічно-неподільна частинка речовини?
9.     Найменша частинка речовини, що зберігає її властивості?
ІІІ  конкурс  Дай правильну назву-10балів
( за правильно вгадану назву хімічного посуду та обладнання  команда отримує по 1 балу)

Рекламна пауза: цікаві факти з особистого життя Д.І.Менделєєва
IV конкурс    Конкурс хіміків економістів -5балів
(кожен член команди отримує по одній пробірці, яку тримає у лівій руці. У капітанів пробірки з водою. Яка команда швидше переллє воду і менше розіллє, та і виграє цей конкурс)

V конкурс    Конкурс капітанів
Капітан- це самий веселий і самий винахідливий
1.Капітанам повернутися спинами один до одного і стати обличчям до другої команди. Описати зовнішність свого противника.
2.Скласти назви хімічних елементів з таких літер:
й, б, л, а, м, о, р, х, г, н, і, д.

Рекламна пауза:  Конкурс болільників
(запрошуються по одному болільнику від кожної команди. На кожен крок називати один метал або неметал. Враховується кількість кроків і дистанція пройденого шляху за 1 хвилину.
1.     Який хімічний елемент ІІІ групи носить назву соснового лісу (бор)
2.     Який хімічний елемент носить назву планети (Уран, Плутоній, Меркурій)
3.     Назвіть місто нашої області, що носить назву металу (Марганець)
4.     Назвіть хімічні елементи названі на честь держав (Францій, Індій, Германій, Каліфорній, Америцій)
5.     Сполукою якого хімічного елемента було отруєно Наполеона (миш’яком)
6.     Яким елементом скористався один із злочинців, якого викрив Шерлок Холмс (фосфор)
7.     Метал, який надає крові червоного кольору (ферум)
8.     На який хімічний елемент багата морська водорість ламінарія (йод)
9.     Сполука гідрогену з оксисеном (вода)
10.           Слово – це срібло. А що золото? (мовчання)
11.           Що дорожче золота? (час)
12.           Найтугоплавкіший метал (вольфрам -3420 С)
13.            Найбільш ковкий метал (золото із 1г. можна витягнути дріт довжиною 2,4 км.)

VII конкурс -   Конкурс художників
( із зав’язаними очима намалювати хімічний посуд)


Рекламна пауза: таблиця Менделєєва
Одного разу на лекції сивий професор задав своїм учням запитання, від якого всі впали в ступор: « ЩО ТАКЕ ЛЮБОВ?» А впали в ступор вони не тому, що питання звучало надто банально. Їх вразило те, що старий, вічно незадоволений хімік, який присвятив все своє життя виключно науці, поставив раптом такий дивний питання. Студенти нерідко посміювалися над його серйозністю, називали бездушним сухарем... І раптом!...
Ну а все-таки, що таке любов???Учні довго думали, і ось їх відповіді:
1) Любов, як гелій, з якого складається сонце. Вона підтримує життя на Землі, її світ заворожує, але якщо довго дивитися на неї, можна осліпнути!
2) Любов, як літій, горить червоним полум'ям.
3) Любов схожа на берилій: їх відмінні риси – краса і крихкість.
4) Любов як бор. В вільному вигляді не зустрічається.
5) Любов як вуглець – багатогранна. Якщо цим займеться знавець, то і простий графіт може стати алмазом.
6) Любов, як азот, утруднює дихання.
7) Любов, як кисень: не помічати її можна, але жити без неї не можна!
8) Любов, як фтор шкідливий як її надлишок, так і недолік.
9) Любов як натрій – яскраво горить, але швидко тьмяніє.
10) Любов як магній: Якщо холодно, вона байдужа, але варто збільшити, температуру, реакція послідує негайно!
11) Любов як алюміній: була рідкістю, стала необхідністю
12) Любов як кремній: володіє малою щільністю, але величезною міцністю
15) Любов як фосфор: чим темніше простір, тим легше її побачити
16) Любов як сірка: володіє цілющими властивостями.
17) Любов як хлор: видаляє будь-які плями.
18) Любов як аргон: – ніщо її не зруйнує
19) Любов як кадмій: спалахує від маленької іскорки
20) Любов як кальцій: її значимість відчувається при повній відсутності
22) Любов як титан: - важко дістати, легко втратити!
25) Любов, як марганець: може набувати різні відтінки
26) Любов, як залізо: зіграло величезну роль в історії людства
Хімік слухав їх довго і уважно, після чого сказав: "кожен з вас по-своєму правий, але дозвольте і мені поділитися своєю думкою:
Любов – це філософський камінь:
Її шукають багато, а знаходять лише обрані"

Підведення підсумків. Визначення переможців. Нагородження.На честь команди переможця запалюється хімічний вулкан.














 


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМНІСТРАЦІЇ

Державний професійно-технічний навчальний  заклад
«Західно-дніпровський центр професійно-технічної освіти»

 Твоя професія - твоє майбутнє...




  


                        Розробила:                            Т.М.Твереза
м. Жовті Води


Твоя професія – твоє майбутнє…
«Не бійся, що не вмієш
 Бійся, що не навчишся»
Китайська мудрість

Мета: розкрити суть правильного вибору професії та її значення для 
держави і особистості; формувати усвідомлене розуміння поняття               «життя», його унікальності, цінності, значущості для кожної
особистості; спонукати учнів до роздумів над важливими
життєвими проблемами; ставлення до власного життя та життя
інших людей, як до найвищої цінності.

Допоміжний матеріал: добірка віршів на тему виховної години;
духовний заповіт Матері Терези про життя.

Вчитель.
У кожної людини на землі є Своє Діло, професія, місце… Воно буде і у кожного із вас. Професія верстатник широкого профілю поєднує кілька верстатних професій: токар, фрезерувальник, шліфувальник, оператор верстатів з програмним керуванням. Спеціалісти  цієї професії користуються попитом серед виробників не тільки нашого міста. Верстатники працюють на підприємствах машинобудівної промисловості,  транспортної галузі, будівництва та сільського господарства.
Чи задумувались ви над походженням своїх прізвищ? У багатьох зберігається пам'ять в тому числі і про заняття наших предків: Мельник, Огородник, Рибак, Пастух… Приведіть приклади прізвищ пов’язаних із вашою майбутньою професією. (учні приводять приклади прізвищ Токарчук, Токарєв, Слєсаренко, Слєсарь, …).

Учень .
У одній із Євангельських притч говориться, як пан покликав до себе своїх слуг і роздав їм таланти. Одному дав п’ять, другому – три, а третьому – один. Через деякий час вони прийшли до нього, і пан запитав їх: «З чим ви прийшли до мене?». Перший відповів: «Ти дав мені п’ять талантів, а я працював і знайшов ще п’ять». Другий відповів: «Ти дав мені три таланти, я працював і знайшов ще три». А третій відповів: «Ти дав мені один талант, я закопав його в землю і сьогодні можу повернути тобі». Пан похвалив перших двох за те, що вони працювали, не боялися труднощів, а третього прогнав.

( учні обговорюють чому пан прогнав третього слугу). 

Вчитель.
Любу справу необхідно виконувати добре. «…Однажды я залюбовался точными и слаженными движениями слесаря, делавшего анкерные болты. И вдруг вижу, что берет он готовые изделия и начинает снимать с них заусеницы. Тут я не выдержал .
- Зачем, - спрашиваю, - делаешь эту бессмысленную работу? Ведь анкер будет забетонирован в стене, и никто не оценить твоих стараний.
- Нет, - отвечает, - кто – нибудь оценит. Пройдут годы, будут переставлять оборудование, разобьют бетон, вынут анкер и увидят, что человек, который его делал, уважал свою специальность и уважал их, людей будущего. Думал о том, чтобы они не поранили руки о заусенцы.»
Когда этого слесаря спросили: а что нужно, чтобы все работали хорошо?

(учні обговорюють варіанти відповідей)

- Совесть! Совесть рабочая должна быть. Тогда все будет в порядке».

Вчитель.
Чому не всі люди майстри своєї справи?
·         Не вистачає людині витримки.
·         Не хоче вчитися.
·         Не знайшов своєї справи.
·          
Вчитель.
Я хочу розповісти вам про одну дивовижну людину.

(вчитель показує портрет, учні називають ім’я - Матір Тереза.)

Вона з дитинства уже знала, чому хоче присвятити своє життя. У 14 років вона стала монахинею. А коли їй виповнилось 18 років, вступила до ірландського Ордену сестер Лорето. Вона вирішила носити грубі сандалі і біле сарі, яке в Індії носять салі найбідніші жінки. Вона створила приюти для обездолених та бідних людей. Мати Тереза об’їхала увесь світ, побувала у місцях катастроф та воїн. Два рази вона приїздила і в бувший Союз – в Арменію після чудовищного землетрусу в Спітака і до нас в Чорнобиль.

Учень.
Духовний заповіт Матері Терези

Життя – це можливість,
Скористайся ним.
Життя – це краса,
Милуйся нею.
Життя – це мрія,
Здійсни її.
Життя – це виклик,
Прийми його.
Життя – це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя – це гра,
Стань гравцем.
Життя – це багатство,
Не розтрать його.
Життя – це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – король лиха,
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба,
Стань борцем.
Життя – це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя – фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його.
Це твоє життя,
Борись за нього.


Вчитель.
Життя неповторне й у кожного своє. Людина від природи має певні, притаманні тільки їй обдарування, вона наділена розумом, тому здатна творити свою долю, але для цього потрібно працювати над собою, формувати характер, волю, набувати хороші звички, різноманітні вміння і навички,вдосконалювати дух і тіло, мати активну життєву позицію.

Учень.
Смисл життя –у твоїй необхідності жити. Вміти жити – це вміти аналізувати своє ставлення до життя й, якщо потрібно, змінювати його.

            (Вірш «Життя і ми» -- Інна Дзіньковська ).
А час біжить. Куди?Ніхто не знає.
Чому про це не думаємо ми?
Й життя кудись швиденько пропливає,
А нам здається, що даремно прожили.
Не можем свою долю ми змінити,
Але під силу нам покращити життя,
Ми можемо навчитися любити
І не тримати в собі ніжні почуття.
Ми можем дарувати свою ласку,
В підтримку слово вимовить чи два,
Дитині розказати щиру казку
Щоб сни прекрасні бачила вона.
Усім потрібно завжди пам’ятати:
Не вічні в цьому світі, люди, ми,
Нам необхідно інших поважати,
Щоби не жити, як колись жили.
Любіть себе, та не безмежно,
Не бійтесь правди, хоч яка гірка,
Робіть, що хочете, та обережно,
І не лякайтесь сліз, що як ріка.
Життя - це подарунок для людини
Це шанс безсмертним спробувати стать
Це найдорожчий скарб, єдиний,
 Який не можна обмінять.


Вчитель.

Як байка, так і життя ціниться не за довжину, а за зміст. Буває людина прожила кілька десятків років, а що можна про неї сказати хорошого, який слід залишено?  Я бажаю вам пройти повністю свій «життєвий цикл» здійснити задумане в юності, передати естафету життя іншим, знаючи при цьому, що прожив його не даремно й зробив щось справжнє, що успадкують люди й згадають тебе. (На закінчення вчитель роздає всім учням роздрукований заповіт Матері Терези).










МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

Державний професійно-технічний навчальний  заклад
«Західно-дніпровський центр професійно-технічної освіти»

МИ - УКРАЇНЦІ

Урок підготували :
класний керівник Твереза Т.М.
майстер виробничого навчання Кадук О.М.

2012


Мета:
Ø виховувати повагу до національних символів України;
Ø розвивати шанобливе ставлення до українських звичаїв та традицій;
Ø виховувати повагу до української мови;
Ø розвивати інтерес до історії України;
Ø виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі.

(Святково прикрашений кабінет. На стінах вишиті рушники. На дошці плакат із зображенням тризуба та державного прапору України. По боках – вишиті рушники. На столі – образ Божої Матері, композиція з верби та калини.)                       
  
Учитель. Вперше незалежність нашої держави була проголошена за часів Богдана Хмельницького.
Друге проголошення пов’язане з Центральною радою, коли холодним осіннім днем 9 листопада1917р. Михайло Грушевський на багатотисячному вічі міста Києва урочисто проголосив ІІІ Універсалом про цю визначну подію.
Втретє за історію України проголосили незалежність у 1991 році. Нещодавно-24 серпня ми святкували 21 річницю незалежності України.
Давайте згадаємо символи нашої держави. Пісні М.Вербицького на слова П.Чубинського   «Ще не вмерла Україна» судилося стати гімном. Саме ця пісня змогла об’єднати навколо себе патріотів, одержимих єдиною метою - побудовою соборної незалежної України. 
Про утворення нашої державності й самостійності свідчить і те, шо ми маємо герб України – тризуб. Існує близько 40 версій, які пояснюють походження тризуба. Він графічно передає єдність жіночого й чоловічого начал. Вважають, що це – уособлення трьох природних стихій – повітря, води, землі.
Прапор з синьо – жовтими кольорами символізує чисте небо та пшеничне поле. З 2004 року 23 серпня відзначається «День Державного Прапора». Державні символи – це святиня і ставлення до них теж повинно бути святе.
 Плине час, як стрімкі води сивого Дніпра-Славути. Проходять роки, десятиліття... Але ніколи не зникне народ і його невгасима любов до всього найкращого, що квітчає рід людський і землю рідну.
               Є на світі країна,
               Найчарівніша, мов перлина,
               Де червона цвіте калина,
               Гори, ріки і полонина –
               В моїм серці вона єдина –
               Це моя Україна.
·        Україна... Золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню
·        закосичена. Земля – з багатовіковою історією мужнього народу, що віками боровся за свою волю, щастя, незалежність.
·        Україна... Земля із щедрою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми.
·        Де ще є в світі така земля – квітуча, солов’їна, барвінкова, з ясними зорями і синім небом, як наша Україна?
·        У якім ще краю почуєш такі пісні – урочисті і жартівливі, сумні і веселі, ніжно-задушевні і мелодійні?
·        У якій ще стороні Вас зустрінуть так гостинно - хлібом-сіллю на вишитім рушнику, щирим словом, щедрим столом?
·        Чи є ще де на планеті народ, такий багатостраждальний, але багатий чудовими традиціями та звичаями, сповненими краси і поезії?
Учитель. Хліб і рушник – одвічні людські символи.
 Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського народу. Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню словянську святиню.
Прийняти рушник, поцілувати хліб символізувало духовну єдність, злагоду, глибоку пошану. Цей звичай пройшов віки, став доброю традицією і в наш час.
Вишитий рушник на стіні – давній наш звичай. Не було, здається, жодної оселі в Україні, котрої не прикрашали б рушниками. Він був обличчям оселі.
Рушником ушановували появу немовляти, з ним виряджали в далеку дорогу, шлюбували дітей, зустрічали рідних і гостей, проводжали людину в останню путь, ним прикривали хліб на столі.
                     Пісня Рідна мати моя




Україна – це земля наших предків. Тут коріння українського народу, яке сягає в сиву далечінь віків. Український народ має свою багату славну історію.
Українці мають усі підстави пишатися тим, що їхня Батьківщина мала справді легендарних героїв, мужньо переживала найважчі випробування і не скорилася.
Учитель. Запорізька Січ! Мабуть немає жодної людини у нашій багатостраждальній Україні, яка б не знала про славну Запорізьку Січ, про січове лицарство козацтва, про героїчні звитяги, про їхні походи, подвиги.
·        Козаки – це вільні люди!
·        Козаки – безстрашні люди!
·        Козаки – борці за волю,
·        За народну кращу долю!
Козацтво жило за високими законами честі. Навіть настромлені на польсько-шляхетських палях, висячи на турецьких залізних гаках за ребра, козаки вмирали з іменем Україна на устах, яку ніжно називали ненькою. Для неї вони віддавали свою силу, а часто й життя.
Вікторина, пов’язана з історією козацтва.
1.     Що означає слово козак? (Вільний)
2.     Що було найважливішою ознакою влади у козацькому війську? (Гетьманська булава)
3.     Як називалася рада, що проводилась без старійшин? (Чорна рада)
4.     Як називалось містечко, де жили козаки? (Запорізька Січ)
5.     Як називався голова козацького уряду? (Отаман)
6.     Як називали співця, хранителя бойової слави? (Кобзар)
7.     Улюблена їжа козаків? (Куліш)
8.     Яку річку найбільше поважали козаки? (Дніпро)
9.     На яких музичних інструментах грали козаки? (Кобза, скрипка, цимбали)
10.                 Які злочини суворо каралися на Січі? (Бійки, вбивства, крадіжка, втрата совісті, невиконання обов’язків. За пияцтво під час походу козаків карали на смерть.)
11.                 Яких ви знаєте козацьких отаманів? (Сірко, Полуботок, Самойлович, Кішка, Сагайдачний, Хмельницький)
12.                 Як називалися козацькі військові човни? (Чайки)
13.                 Яку назву мали козацькі прапори? (Хоругви)
14.                 Якого кольору був козацький стяг? (Малинового)
15.                 Що було на голові у козака? (Оселедець)
16.                 Чия нога жодного разу не ступала на землю Запорізької Січі? (Жіноча)
17.                 Коли посвячували в козаки, то посипали їх (святою землею і золотою пшеницею)
Пам’ятайте славну історію нашого народу.
Пам’ятайте – ми козацького роду діти!                     Землі української цвіт!
Учитель. Кожен народ має свою мову. Мов у світі дуже багато. На земній кулі налічують понад три тисячі мов, із них приблизно 270 мають свою писемність.
Для кожної людини найдорожча – рідна, материнська мова.
Послухаймо бувальщину про рідну мову.
Учениця. Було це давно, ще за старої Австрії, в далекому 1916 році. У купе вагона першого класу швидкого поїзда Львів – Відень їхали чотири пасажири: англієць, німець, італієць. Четвертим був відомий львівський юрист Богдан Костів. Балачки велися навколо різних проблем і тем. Нарешті заговорили про мови – чия краща, чия багатша і якій з них належить світове майбутнє. Звісно кожен почав вихваляти свою мову.
Учень 1. Англія – країна великих завойовників, мандрівників і мореходців,
які славу англійської мови рознесли по всьому світу. Англійська мова – мова Шекспіра, Байрона, Діккенса, Ньютона та інших великих літераторів і вчених. Отже, англійській мові належить світове майбутнє.
Учень 2. Ні в якім разі, - гордовито заявив німець. Німецька мова – це мова двох великих імперій: Німеччини й Австрії, які займають більше половини Європи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Міллера, Гете, Гейне. Тому, безперечно, німецька мова має світове значення.
Учениця. Італієць усміхнувся і тихо промовив:
Учень 3. Панове, ви обидва не праві. Італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики й кохання, а про кохання мріє кожен. На мелодійній італійській мові написані кращі твори епохи Відродження, твори Данте, Боккаччо, Петрарки, лібрето знаменитих опер Верді, Пучіні, Россіні, Доніцетті й інших великих італійців. Тому італійській мові належить бути провідною в світі.
Учениця. Українець довго думав і, нарешті, промовив:
Учень 4. Я не вірю в світову мову. Хто домагався цього, потім був гірко розчарований. Йдеться про те, яке місце відводиться моїй українській мові поміж ваших народів. Я також міг би сказати, що моя рідна мова – це мова незрівнянного сміхотворця Івана Котляревського, мова геніального поета Тараса Шевченка. До пророчих звучань Шевченківської поезії так ніхто у світі і не піднявся. Це лірична мова кращої з кращих поетес світу – Лесі
Українки, мова нашого філософа-мислителя Івана Франка, який вільно володів 14 мовами, в тому числі й названими тут, проте рідною і найбільш дорогою вважав українську. На нашій мові звучить понад 300 тисяч народних пісень. Я можу назвати ще багато славних імен свого народу. Проте вашим шляхом не піду. Ви ж, по суті, нічого не сказали про багатства й можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, написати оповідання, в якому б усі слова починалися  з однакової букви?
Учениця. Ні, ні, ні. Це неможливо, - відповіли англієць, німець й італієць.
Учень 4. Авжеж, на ваших мовах це неможливо, а на моїй це зовсім просто. Назвіть якусь букву, - звернувся він до німця.   
Учень 2. Хай буде буква П, - сказав той.
Учень 4. Добре. Слухайте. Оповідання буде називатися Перший поцілунок
Популярному Перемишлянському поету Павлу Петровичу Подільчаку прийшло поштою приємне повідомлення: Приїздіть, Павле Петровичу, - писав поважний правитель Підгорецького повіту Полікарп Пантелеймонович
Паскевич, - погостюєте, повеселитесь”. Павло Петрович поспішив, прибувши
першим поїздом. Підгорецький палац Паскевичів привітно прийняв приїжджого поета. Потім приїхали поважні персони - приятелі Паскевичів... Поговорили про політику, про погоду. Павло Петрович прочитав підібрані прекрасні поезії. Поспівали пісень, потанцювали польку. Прийшла пора – попросили пообідати. Посадили Павла Петровича поряд панночки – премилої Поліни Полікарпівни. Поставили повні підноси пляшок. Принесли печені поросята, приправлені перцем, півники, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки, пироги. Потім подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові полумиски полуниць, порічок.
     Поліна Полікарпівна попросила прогулятися по парку, помилуватися природою, послухати пташині переспіви. Походили, погуляли. Повітря п’янило принадними пахощами. Побродивши по парку, пара присіла під порослим плющем платаном. Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, пригорнулися... Почувся перший поцілунок.
Учениця. У купе зааплодували. І всі визнали: милозвучна, багата українська мова буде жити вічно поміж інших мов світу. А зазнайкуватий німець ніяк не міг визнати свого програшу.
Учень 2.Ну, а якби я назвав іншу букву? – заявив він, - ну, наприклад, букву С.
Учень 4. Гаразд, хай буде С. Я на своїй мові можу створити не лише оповідання, а навіть вірш, де всі слова будуть починатися на літеру С, а ще й до того передаватимуть стан природи, наприклад, свист зимового вітру в
саду. Якщо ваша ласка, прошу послухати вірш Самотній сад.
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг,
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад солодкий спокій снить –
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад, -
Срібно стеляться сніжинки,
Спить самотній сад.
Учитель. Скільки разів її забороняли, але кожний раз пробивала вона свої чисті води до нас, людей, які люблять свою мову. Бо наша українська мова – єдина й іншої нам не треба.          
Ми живемо у незвичайний час. Наше життя таке багатогранне і складне. У ньому так багато негараздів. Проте в серці кожного живе надія на те, що попереду нашу Україну чекають кращі часи.
Ми молимося і просимо у Бога та Діви Пресвятої подарувати нашій рідній Україні кращу долю.
   (Виходять хлопець і дівчина та моляться до ікон)
Хлопець.
Діво Пресвятая, матір матерів,
Пригорни до серця всіх своїх синів,
Освіти їм душі світлом золотим,
Виповни любовю неспокійний дім.
Научи, як землю вберегти від зла,
Розумом, діянням і крилом тепла.
Зоре-зорянице, сонце доброти,
Землю України щастям освіти.

Дівчина.
Боже великий, єдиний,
Нам Україну храни,
Волі і світла проміння
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, дітей, просвіти,
В чистій любові до краю
Ти, нас, Боже, зрости.
Молюсь, Боже єдиний,
Нам Україну храни,
Всі твої ласки, щедроти
Ти на люд нам зверни.
Дай йому волю,
Дай йому долю,
Дай добро світа,
Щастя дай, Боже, народу
На многії, многії літа.
Учитель. Сьогодні ми ближче торкнулися історії, в якій коріння українського народу. Важко, дуже важко випростуватися, підніматися з колін, позбуватися рабської покори, але в сім’ї народів ми можемо знайти своє гідне місце, як вільний народ. Тож шануймо себе і свою гідність і шановані будемо іншими.

Виступ батьків. 



Швидко пролетять студентські роки. Колись і захочеш їх зібрати на шляхах широких, але не збереш, бо немає вороття у минуле. Кожний прожитий день рахуй добрими справами, бо без добра немає людини, адже вона з нього бере свій початок. І від цього світ людяніє.
Мама Насті Следь – Меланія Дмитрівна
«Заповіт»
Ти добре, сину, проживеш,
Як знатимеш, куди йдеш.
І як зумієш там, де став,
Стояти так, щоб не упав.
Ти добре, синку, проживеш,
Коли нікого не пригнеш.
І пройдеш так житейську путь,
Щоб ані бить, ні битим буть.
Ти добре, синку, проживеш
Як сироті сльозу утреш,
Слабих від сильних захистиш,
Живих із духом підкріпиш.
Ти чесно, синку, проживеш,
Коли з неправдою порвеш.
Бо правдою ти пройдеш світ –
Це мій святий тобі завіт.


Майстер групи. Олена Миколаївна написала своє звернення до учнів.


                                                «Звернення»

Любі мої учні, мої діти!
Я вам бажаю завжди в мирі жити,
Своїх нащадків лиш добру навчати,
А ремесло здобуте поважати.

             Вклоніться, діти, кожній своїй днині,
             Прожитій тут, у цій дружній родині.
             Візьміть від неї все, що можна взяти,
             Не зганьбивши те, що дала мати.
Навчання тут швидко минає,
Повірте, вороття назад немає.
Як мати про дитину свою дбає,
Так ми про вас піклуємось щодня.

             Слова мої – вони зовсім не птахи,
              Вони не можуть полетіть у вись.
             Я хочу, щоб задумались ви трохи,
             І з новими силами за навчання взялись.












Тема уроку: Світ навколо нас і я його частинка
Тип уроку: урок застосування знань, вмінь і навичок.
Мета:
• Навчальна:
систематизувати знання учнів про глобальну екологічну проблему людства, її сутність; розкрити взаємозв’язок людини та природи; показати, що головною причиною забруднення є людина.
• Розвиваюча:
розвивати відчуття відповідальності учнів за екологічну ситуацію в світі;
розширювати кругозір учнів з питань екології, менеджменту, економіки;
розвивати критичне мислення учнів, вміння користуватись додатковою літературою, виступати з доповідями та повідомленнями;відстоювати свою точку зору.
• Виховна:
виховувати нову свідомість – екологічну, розширити знання учнів про екологічний гуманізм; виховувати в учнів екологічну культуру, любов до природи, дбайливе ставлення до неї; здійснювати екологічне виховання, формувати активну життєву позицію.
Девіз:

«Світ прекрасний навколо тебе-
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки-
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!» (поетеса Алла Потапова)

Плакати екологічного змісту:

„Земля не належить нам, це ми належимо Землі”
„Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє себе”
"Все наши беды и болезни от того, что мы удаляемся от Природы"
                                                                                            (Гиппократ)
«Управлять природой можно лишь подчиняясь ей»
                                                           (Фрэнсис Бэкон)
Учні підготували цікаві проекти, презентації, макети, вірші,проявили свою творчість і фантазію. Було використано великий спектр матеріалів - це і клей, і бісер, і солоне тісто, і скло, і нитки, і пінопласт, і морські камінці , і пластилін…
Ці роботи зараз експонуються у кабінеті хімії.


ХІД УРОКУ


Викладач.

Кромсаем лёд,
Меняем рек теченье,
Твердим о том, что дел невпроворот.
Но мы ещё придём просить прощенья
У этих рек, барханов и болот,
У самого гигантского восхода,
У самого мельчайшего малька...
Пока об этом думать неохота.
Сейчас нам не до этого пока.
Аэродромы, пирсы и перроны,
Леса без птиц и земли без воды...
Всё меньше — окружающей природы,
Всё больше — окружающей среды.
(Роберт Рождественский)




Викладач. Я вітаю вас і виражаю надію, що тут зібралися справжні друзі природи, яких об’єднує спільна велика мета – боротьба за зелену, чисту і мирну планету. Нам не байдуже те, що з нами відбувається щоденно, бо добре розуміємо: Земля – наш спільний дім, іншого немає і не може бути.

Історія планети Земля та історія людства за часом непорівнянні. Якщо прискорити історію планети в 5 млрд. років і прийняти час її існування за один рік, то людина народилася 31 грудня о 16-й годині; сільським господарством почала займатись о 23 годині 50хвилин, а весь період науково – технічної революції, коли її вплив став особливо негативним, становить усього 2 секунди. Проте і ці секунди історії планети є трагічними. Із розвитком цивілізації та науково – технічного прогресу проблеми стосунків між природою та суспільством дедалі загострюються. На деяких екологічних проблемах ми сьогодні з вами зупинимось.

1.Презентація «Монолог з Землею»
2.Проект «Екологічні проблеми сучасного світу»
(Супруненко Юлія, Харитонова Тетяна)
3.Проект «Забруднення атмосфери»
(Іщенко Катерина)
4.Макет «Забруднення міста»
(Гірник Анжеліка)
5.Проект «Пил та його вплив на організм людини»
(Жила Марина)
6.Презентація «Етичні правила поводження людини на Землі»
(Галамага Марія)
7.Поробка «Подай руку природі»
(Сохач Юлія)
8. Відеоролік «Значення природи для життя людини»
(Сохач Оксана)
9.Вірші «Дикі гуси», «Стогін Землі»
(Соколова Ірина)
Заключне слово вчителя

Додатки до уроку:
Учнівські поробки
                                           

 

Забруднення міста





Есть в природе равновесие, нарушать его нельзя.
В жизни это очень важно для тебя и для меня.
Чтобы было равновесие, надо с вами нам друзья
Не вібрасывать отходы и не загрязнять моря.
Меньше ездить на машинах и пускать из фабрик дым,
Чтоб не летали в атмосфере и не делали там дыр.
Меньше фантиков, бумажек ты на улице бросай!
Тренируй в себе ты ловкость: точно в урну попадать.
А когда захочешь кинуть ты бумажку не в корзину,
То подумай о природе – нам еще здесь жить как вроде!
 


«Подай руку природі»


Земля – наш спільний дім. Поруч з нами проживають беззахисні тварини, ростуть дерева, трави, квіти. Ми маємо можливість насолоджуватися всім, що нам подарувала природа. І наш обовязок – зберегти все це і передати нашим дітям.Завершити свій виступ я хочу словами Ліни Костенко:

«Любіть травинку і тваринку,
І Сонце завтрішнього дня.
Вечірню в попелі жаринку,
Шляхетну інохідь коня.»

Захист проектів













Немає коментарів:

Дописати коментар